Kategorier

Frågor och svar

Beställning:

Jag har problem med att lägga en beställning på datagubben.se, hur gör jag?

Det är inte nödvändigt att skapa ett konto vid beställningen men det underlättar kommande hantering av ordrar och nya beställningar. Du måste dock alltid uppge namn, adress och telefonnummer för att vi skall kunna nå dig vid eventuella frågor.

Det är viktigt att alla dina uppgifter är korrekta och att du valt leveranssätt samt betalningssätt. Glöm inte att acceptera våra köpvillkor innan du går vidare till betalningen.

 

Kan jag avbryta/ändra eller lägga till i en befintlig beställning?

Din beställning brukar behandlas relativt omgående efter du lagt ordern vilket gör att det inte går att avbryta, ändra eller lägga till produkter.

 

Hur vet jag att min order gått igenom?

När vi har tagit emot din beställning får du en orderbekräftelse av oss via e-post. Om du inte mottagit någon orderbekräftelse så beror det oftast på att din mailadress är felstavad eller ogiltig. Kontakta gärna kundtjänst så hjälper vi dig därifrån.

 

Hur gör jag om en vara jag vill beställa är tillfälligt slut i lager?

Du kan lägga en beställning som vanligt. Vi kommer att skicka din order så fort varan har kommit in igen. De varor som finns i lager vid beställningen skickas direkt.

 

Vad kostar frakten?

Om leveranssättet är MyPack/DHL ServicePoint så är fraktavgiften 69 kronor per beställning. Är du dom kund företag kostar frakten för Posten Företagspaket 16.00/DHL Paket 99 kr.

 

Betalning:

 

Vilka olika betalningssätt finns det?

Kortbetalning

Du kan betala med kort (Visa, MasterCard). Summan debiteras ditt kort vid beställningen. Att handla med kort på datagubben.se är ett säkert alternativ. Datagubben.se använder sig av en tjänst via Samport som är säker och uppfyller kraven för PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vid betalning med kort skickas du vidare till en säker sida där du fyller i dina uppgifter samt genomför betalningen. Datagubben.se hanterar aldrig dina kortuppgifter. Dina personuppgifter som du uppger vid beställning hanteras krypterat via SSL. Lösenord som du anger sparas krypterat.

 

Faktura

Vi samarbetar med Svea Webpay. När vi skickar din order får du en faktura på till din folkbokföringsadress. Fakturan har en betalningstid på 14 dagar och det tillkommer en faktureringsavgift på 49 kr. Har du frågor angående din faktura är du välkommen att kontakta Svea Webpay på 08-735 29 69.

 

Varför kan jag inte handla mot faktura?

Om inte ditt köp godkänns när du väljer faktura kan det bero på ett par olika anledningar.

 

Om du vill få mer information om varför du nekades, så kan du kontakta Svea Webpay på 08-735 29 69.

 

Var är mitt kvitto?

Du får en faktura av oss via e-post som fungerar både som kvitto och garantibevis. Har du tappat bort eller ej mottagit din faktura vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig därifrån.

 

Varför går inte min betalning med kort igenom?

Det kan bero på att ditt bankkort är spärrat för e-handel, vissa banker har den funktionen. Kontakta din bank för att häva säkerhetsspärren. Tänk också på att du behöver ha din bankdosa eller personliga kod tillgänglig när du betalar med kort i vår nätbutik. Du kan endast handla med kort utställda i Sverige.

 

Kontakt och öppettider:

 

Kan jag hämta ut varorna i er butik?

Ja, vi har ett uthämtningsställe i Myggenäs gård på Tjörn några mil norr om Göteborg. Tänk på din beställning måste vara gjord innan och du måste ha erhållit ett SMS innan ditt paket kan hämtas ut. Då vi inte har några varor i lager på vårt utlämningsställe tar det 1-3 dagar innan du får ditt SMS.

 

Öppettider för uthämtningen i Myggenäs gård

Måndag till fredag: kl. 09.00 – 17.00

Lördag: Stängt

Söndag: Stängt

Helgdag: Stängt

 

Vilka öppettider har kundservice?

Vår kundservice har öppet:

Måndag till fredag: kl 09.00–17.00

Lördag, söndag och helgdagar: Stängt

E-post: info@datagubben.se, telefon: 0304- 700 555

 

Leverans:

Levererar Datagubben.se även utanför Sverige?

Vid beställning på Datagubben.se kan vi endast leverera till adresser inom Sverige.

 

Vad har ni för leveranstid?

Om du lägger beställning på varor som finns i lager skickas den så fort som möjligt. Posten har en leveranstid på 2-4 dagar. Om det skulle vara någon differens i vårt lagersaldo kontaktar vi dig via mail så fort som möjligt.

 

Vad betyder de olika leveranssätten?

MyPack

MyPack betyder att vi skickar dina varor via Posten till ditt närmaste Postombud. När paketet har anlänt till ombudet skickas ett SMS till dig om att ditt paket finns klart för upphämtning. Har du inte angivit ett mobilnummer får du istället en brevavi som inkluderar referensnummer samt anvisning om var paketet finns att hämta. Observera att det tar en dag längre tid med brevavi än SMS.

 

Företagspaket

Paket till företag och större paket och varor som väger över 20 kg skickas via Posten som företagspaket och anländer till ditt närmaste Posten Företagscenter. När paketet har anlänt till företagscentret får du avisering via SMS eller brev.

 

Garanti och ångerrätt:

Hur returnerar jag en vara?

Om du ångrar ditt köp kan du returnera varorna och få pengarna tillbaka. Varorna måste returneras oanvända i sin originalförpackning inom 14 dagar från leveransdatum. Hos datagubben.se har du 14 dagars öppet köp vid obruten förpackning. Förpackningen får inte vara skadad eller förstörd på något sätt.

Kontakta vår kundtjänst via e-post:kundservice@datagubben.se för att få frakthandlingar och hjälp med hur du returnerar en vara till oss. Om inte Datagubben.se’s egna frakthandlingar används så är det kundens ansvar att ha ett kollinummer på sitt paket och även be posten om ett kvitto vid inlämning. Om du använder Datagubben.se’s frakthandlingar är returkostnad 99 kronor som dras av vid din återbetalning från oss. Om du väljer att inte använda Datagubben.se's frakthandlingar står ni själv för returkostnaden.

OBS! Det är du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att er retur kommer till oss. Därför ska ni notera kolli-ID på paketet du sänder i retur till oss och be om kvitto.

 

Hur reklamerar jag en vara?

Datagubben.se säljer alla produkter med ett års garanti samt tre års reklamationsrätt. Vi står alltid för returfrakten vid en reklamation, om du använder våra frakthandlingar. Om du väljer att inte använda Datagubben.se’e frakthandlingar står du själv för returkostnaden.

Kontakta vår kundtjänst via e-post:kundservice@datagubben.se för att få frakthandlingar och hjälp med hur du reklamerar en vara till oss. Om inte Datagubben.se’s egna frakthandlingar används så är det kundens ansvar att ha ett kollinummer på sitt paket och även be posten om ett kvitto vid inlämning.

OBS! Det är du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att er retur kommer till oss. Därför ska ni notera kolli-ID på paketet ni sänder i retur till oss och be om kvitto.

 

Kan jag byta en produkt?

Om du vill byta en produkt returnerar du produkten, varav du får pengar tillbaka och du lägger en ny beställning. För information om hur du returnerar en vara se under ”Hur returnerar jag en vara?”.

Datagubben.se - proffsiga prylar för datorer, hem och fritid
Datagubben.se - 471 60 Myggenäs - Tel 0304 - 700 555
Telefontider: vard 9.00 - 17.00 info@datagubben.se